*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 13 november 2011

Primus, Brunton och Renata

Det var en kväll i November när företagen Primus och Brunton ordnade en trevlig tillställning på Stockholms observatorium. Och kvällens stjärna var äventyrerskan Renata Chlumska, som höll ett givande föredrag och sedan minglade med de inbjudna. 

Kvällen inleds med att en blandad grupp av friluftsintresserade så sakta tar sig upp för kullen. Nedanför är det ett brus från Stockholms gator, men vi var på väg till Mount Everest och en fantastisk färd runt USA.

Primus och Brunton hade bjudit in bloggen Vandringsman till föredrag, presentation av produkter, beskådande av stjärnor samt mingel efteråt. Jag själv och min vän Markus förväntade oss en spännande kväll.

Gaslykta från Primus.
På vägen upp så upptäckte jag det som nästan imponerade mest på mig under hela kvällen, de gasdrivna lyktor som Primus saluför. Nu har jag själv ingen utrustning alls för att laga mat på, men kan tänka mig att köpa ett system. Att man då kan koppla en separat lykta till samma gasflaska som används till matlagningen känns otroligt praktiskt. Man får både ljus och värme, så man behöver inte göra upp en eld. Det vore väldigt skoj att få prova på denna produkt under en vandring 2012 - vill se om det är så bra som det verkar.

Kvällen inleds i alla fall med att Paul från Brunton och Jocke från Primus kort presenterar vad som ska hända, sig själva och andra i rummet.

Bild från filmen om Renata på Mount Everest.
Sedan var det Renata Chlumska som tog plats. Under kvällen berättade hon om två av sina äventyr; hur hon tog sig upp på Mount Everest samt det inte minst otroliga äventyret att paddla och cykla runt USA. Det var ett föredrag med såväl fantastiska bilder och korta filmer som spännande berättelser. Men även många kloka och inspirerande ord. Jag må vara lika gammal som Renata, men har varken behovet eller de fysiska förutsättningarna att vara lika utmanande i livet. Men det handlar om att använda positiva tankar så det passar dina egna förutsättningar - för det är din egen förbättring i livet som är det viktiga.

Och något av det som framför allt fastnade i mina tankar var ...

"Det finns alltid 1000 skäl att låta bli (men gör det ändå)"
"Att bara komma till start känns som en seger"
"Hur man förhåller sig till de uppförsbackar man har framför sig"
"Ha magnetiska mål"


Produkter från Brunton och Primus.
Medan en grupp gick upp med en guide i observatoriet för att få ett litet föredrag, så satt resten kvar och lyssnade åter på Paul och Jocke. Det som främst visades var nya optik från Brunton, allt från små kikare i fickformat till avancerade pjäser för många 1.000-tals kronor.

Efter detta så bytte grupperna med varandra och det var min tur att gå upp i tornet. Nu var det så molnigt att vi inte kunde se några stjärnor, utan optiken var inställd på Stadshusets belysta torn. Guiden var studerande i astronomi och kom med en del skoj information, men detta var egentligen inte så givande för mig. Även om jag gillar astronomi.

Vi kom dock sedan ner igen och då bjöds vi på lite mer dryck. Här stod jag och pratade en del om hur stor skillnad det är att röra sig i naturen om man bär på lägre vikt. Vi kom också in på hur man hittar motivation och hur de yngre i dag ska kunna lära sig att känna positivt för friluftsliv. Här gjorde Renata oss sällskap, vilket var skoj.

Primus kvarnar i mitt köksfönster. 
Innan vi skildes åt så delade företagen ut en presentpåse; som inkluderade en minikikare från Brunton, besticksätt samt salt- och pepparkvarnar från Primus. De senare står nu i mitt kök, men har inte fyllts på ännu. Optiken tänkte jag dock lotta ut i en tävling på bloggen - så håll ögonen öppna.

Glöm nu inte att titta in de andra bloggar som var representerade på kvällens arrangemang.  Ska själv gå in och titta igenom dem ... och skriv kommentarer, vi bloggare älskar sådant. :-)



Detta var andra gången Primus bjöd in bloggen Vandringsman till ett av deras tillställningar. Första gången var i Maj 2011, då vi lagade mat ihop med grillkocken Jonas Borssén - vilket jag bloggat om. Att bli inbjuden i egenskap av bloggare med intresse för friluftsliv känns väldigt skoj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...