*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 28 april 2012

El Camino de Santiago, dag 4

Det är dag fyra i berättelsen hur två vänner köpt en resa med Prima Travel, och nu vandrar sju dagar längst pilgrimsleden El Camino de Santiago. Vi börjar dagen lugnt med att ta en stadstur i Pamplona. 

I dag använder jag min Ambit för att ha kontroll på vandringen, dock utan pulsbältet. Denna gång stannar jag klockan varje gång vi tar rast, för att se hur fort vi verkligen rör på oss.

Dagen startas med att vi går runt i Pamplona. Katedralen besöks, där vi lyssnar på en del av mässan. Vi lämnar hörnet vid hotellet 10:10, vilket är i senaste laget.


Sträcka #4:
Pamplona till Puente la Reina, ca 24km. 

 Pilgrims Guide to the Camino De Santiago, 6:th Edition. J. Brierley.









Vi kunde inte hitta någon i entrén till katedralen att ge oss en stämpel, så vi valde att söka upp det privata universitetet i Pamplona. Innan det var dags att gå vidare. När vi tar bron över Rio Sadar ser vi en skylt som säger att det är 19km till Puente la Reina, så jag startar om dagens mätning i klockan. Ha det i åtanke, för att kunna ha maximal nytta av ett hjälpmedel som mäter höjd, hastighet och förflyttning så är en fixpunkt bra att utgå ifrån.  

Våra pilgrimspass stämplas på det privata universitetet. 
Efter omkring 8km vandring i ett öppet landskap som sakta men säkert stiger allt högre tittar vi tillbaka på Pamplona bakom oss, när vi tar lunch i Zariquiegui. Terrängen är lätt och om man vill gå i sandaler så går det utmärkt, så här långt. Nu börjar vi känna av vinden - det är tydligt att regionen Navarra klarar sig bra på sin vindkraft och när vi tittar upp mot bergryggarna omkring oss ser vi snurrorna stå på rad.

Vi tittar tillbaka mot Pamplona från Zariquiegui, där vi tar lunch.
Enligt guideböckerna så fanns det varken affär eller bar i byn, så vi sökte upp en butik i Pamplona och handlade - vilket tog tid. Det visade sig dock att det fanns en plats att handla mat på, intill kyrkan när man gått en bit in i byn. Jag rekommenderar trots det att ni bär med er mat denna dag.

Och efter lunchrasten går vi vidare, nu blåser det periodvis rätt bra och stigen blir allt brantare och stenigare. Vi är nu på väg upp för Alto del Perdón där det inte bara är vindkraftverk, utan även det kända pilgrimsmonumentet.

Denna dag träffar vi på en kvinna från Irland ett antal gånger, och på toppen ber vi henne ta fotografier på oss. Mitt tips är att då och då be andra ta bilder på dig eller hela den grupp där du är med. Det är skoj att ha sådana bilder, även om man inte tänker på det när man är ute och går.


Angela och Mattias vid pilgrimsmonumentet på Alto del Perdón. 


Jämför kartan med verkligheten, från toppen. 

Dagens vandring var inte händelselös på något sätt, men ändå lite enformig. Först uppåt och sedan nedåt. Byarna vi passerade hade inget speciellt, men utsikten var så klart väldigt fin. Gå gärna i sandaler upp till den högsta punkten, men kängor är ett måste på den steniga stigen ner på andra sidan. En stav är bra för trötta knän. Att stanna i någon av byarna när det är några kilometer kvar för att ta en kopp varm te är att rekommendera - vi gillade det skarpt.  


Väl framme vid hotell Jakue tittar jag på min klocka, den säger 19km. Och det är precis vad skylten vid bron vi passerade i början sa att det skulle vara fram till Puente la Reina. Det var 5h 15min i rörelse, vilket innebär en medelhastighet på 3,6km/h. Själva vandringen tog dock lite längre tid, klockan stoppades vid lunch och längre raster. 

Nu går vi upp till rummet och slänger oss på våra sängar, benen är rätt trötta efter fyra dagar av vandring. Men det är inte slut här, vi klär om och går ner till en riktigt fin måltid med tillhörande vin och buffébord. Kan avslöja att jag åt flera efterrätter. 

Att köpa en vandringsresa med Prima Travel är inte bara ansträngningar, det är också njutning. Att få hotellrum, ordentlig frukost och prima middag betyder mycket för moralen. Att åka på en vandringsresa med en vän, familj eller större grupp kompisar kan vara en skoj upplevelse - vi rekommenderar!


Direktlänkar till de andra dagarna:
[Dag 1], [Dag 2], [Dag 3], [Dag 4], [Dag 5], [Dag 6], [Dag 7]. 

Dagens tips

Ni har alla sett att jag använder höjdkurvor från Pilgrims Guide to the Camino De Santiago, 6:th Edition av John Brierley [Adlibris] i varje inlägg. Detta är också den bok som Prima Travel skickar till de som har köpt en resa av dem.

Mitt tips är att ni läser den innan ni reser, använd en gul överstrykspenna och markera vad ni tycker är spännande. Är boken bra då? Jag tycker att den är allmänt informativ, har bra beskrivningar av avstånden, höjd över havet anges ibland samt att det inkluderats en del bilder på de viktigaste platserna. 


Jämför med den svenska boken Vandra till Santiago de Compostella av Ewa Hellström-Boström [Adlibris], som jag vann på Friluftsmässan tidigare i år. Denna bok påstår sig vara bra nog för att räcka som enda källa till kunskap, men jag håller inte med om detta!

Den engelska boken har tydlig grafisk höjdinformation, något som den svenska boken saknar. Den har också betydligt bättre kartor, men vissa höjdkurvor och tydligare upplösning så man faktiskt kan jämföra kartan med verkligheten. Den svenska bokens kartor ser ut att vara hämtade ur en barnbok.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...