*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 3 juli 2011

Dolomiterna - dag 1

Ni som läst min blogg tidigare vet att jag varit i Skottland 2010 och vandrat, en resa som var arrangerad via Prima Travel. Och då jag uppskattade deras arrangemang så bestämde jag mig att åka på ännu en vandringsresa med dem - denna gång i Dolomiterna. 

Egentligen ville jag åka till södra Italien och gå vulkanvandringen som Prima Travel ordnade, men så fick jag inte ledigt när den resan gick. I stället så bokade jag in mig på vandring i Val Gardena, för att vandra i Dolomiterna - som är belägna i nordöstra Italien.

Resan gick för mig med flyg från Arlanda till München i Tyskland och sedan en bussresa på ca tre timmar. Det började dock inte så bra, saker strulade till sig och vi hittade inte guiden samt att visst bagage inte kom fram till sina ägare. Tror att det gick 90 minuter efter landning innan bussen satte sig i rörelse. Men det är nästan glömt nu, låt mig nu berätta om de sex dagarna av äventyr.

En härlig blomsteräng. Klicka för att förstora bilden!!

Efter en riktigt ordentlig frukost på Hotel Touring i byn S:t. Christina var det dags att sätta sig i rörelse. Guiderna Mattias och Eja hade ordnat så att vi köpt buss- och liftkort, vilket är av absoluta nödvändighet för denna resa. En kostnad på ca 70 Euro. Denna dag tog vi oss till grannbyn S:t Ulrich med buss. Och där blev det lift upp till platån Seiser Alm. Ett hav med blommor i miljoner, bland annat Jungfru Maria Nyckel och Brunkulla.

Den första dagen var mycket lätt att vandra. Gruppen höll ihop väl och vi kände på hur det var att vandra på en höjd av 1.700 till 1.900 meter.  Hotellet ligger för övrigt på ca 1.400 meter över havet. Senare under veckan så skulle vi komma upp ännu några 100 meter.


Denna första dag hade mig vetande ingen egen lunch med sig, så de flesta stannade till på Hotel Saltria. Det var trevligt att sitta i skuggan. En macka med salami och en Fanta gick totalt på 7,5 Euro.


När vandringen på platån kom till sin ände så var det bara att ta liften raka vägen ner till S:t Christina, bara någon minuts promenad från hotellet. En dusch och lite vila för att sedan gå ner till restaurangen och vad vi med tiden lärde oss - den fantastiskt goda maten. Själv så beställde jag in en flaska rött vin, som jag drack upp under två kvällar. Det var lite strävt i smaken och kostade 17 Euro för en liten flaska.


Direktlänkar till de andra dagarna:
[Dag 1], [Dag 2], [Dag 3], [Dag 4], [Dag 5], [Dag 6] & [Bildspel].

Direktlänkar till andra resor med Prima Travel:
[El Camino de Santiago] och [West Highland Way].

1 kommentar:

  1. Tack för compeed plåstren, jag fick dom idag.:)

    nettan.klar

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...